Verhalen

Lees hier enkele verhalen van jongeren, ouders en professionals:

 

Ervaring van een moeder:

‘Mijn zoon (18 jr, klassiek autisme) heeft veel aan de Ik Puber-training gehad, hij heeft veel geleerd en vond vooral de 1-op-1 gesprekken fijn. In een groep was een soortgelijke training moeilijker geweest voor hem. Tijdens de trainingsperiode werd ik als moeder altijd keurig door middel van mailtjes omtrent de lessen op de hoogte gebracht en kon hier al dan niet nodig op reageren. In de mailtjes kwamen zowel de positieve dingen als aandachtspunten naar voren.
Ik zou de training zeker aanraden voor andere jongeren, omdat bij elke puber, dus ook bij een puber met een autismespectrumstoornis, zich gevoelens gaan ontwikkelen omtrent seksualiteit, behoefte aan contacten/vriendschappen enz. Het is belangrijk dat deze jongeren precies dezelfde informatie krijgen als alle andere pubers, omdat ze anders nog meer aan de "haal" gaan met gevoelens die ze niet kunnen plaatsen. Door vergaring van theoretische kennis kunnen zij bepaalde dingen iets beter begrijpen. Hoe ze daar dan uiteindelijk mee omgaan is per jongere met een autismespectrumstoornis verschillend, denk ik. Mijn zoon heeft veel gehad aan de training, maar blijft wel geneigd om bepaalde dingen letterlijk te nemen. Dit blijft een aandachtspunt.’

 

Ervaring van een ouder:

'Ik vind het jammer dat er zoveel autistische jongens zijn en geen mannelijke behandelaars die de Ik Puber-training geven. Zeker als het om lichamelijke verandering gaat: Als vrouw praat je toch ook makkelijke over menstruatie ongemakken met een vrouw?'

 

Ervaring van een ouder:

'Gelukkig kreeg ik steeds keurig een mail van de trainster, zodat ik het proces goed kon volgen. Mijn dochter sprak er zelf weinig over. Wanneer ik naar dingen vroeg kreeg ik wel antwoord. Er blijven wel zorgen bestaan over haar internet gebruik en kwetsbaarheid in vriendschappen en internetgebruik.'

 

Ervaring van een jongere:

Ik heb tijdens de Ik Puber-training o.a. geleerd hoe ik overkom op andere mensen. Ook kan ik nu beter grenzen van mezelf en andere mensen herkennen en hiermee omgaan. De gesprekken met de trainer waren prettig. Ik zou andere jongeren aanraden om de Ik Puber-training te volgen, omdat het mij ook geholpen heeft.’ (jongen 18jr)

 

Ervaring van een jongere:

‘In de eerste lessen wordt veel informatie gegeven over veranderingen tijdens de puberteit. De afbeeldingen waren meestal duidelijk en in de training wordt sommige informatie herhaald. Ik zou andere jongeren aanraden om de training te volgen omdat je veel leert over veranderende gevoelens tijdens de puberteit en over welke seksuele voorkeuren er zijn en welke bij je past’ (jongen, 17 jaar)

 

Ervaring van een jongere:

‘Het was prettig om met de trainer wekelijks te kunnen praten over onderwerpen waar je het niet zo vaak met mensen over hebt. Sommige onderwerpen waren lastig, bijvoorbeeld seksuele voorkeur. Sommige mensen zijn er nog niet aan toe om over seks te praten, dan kan de Ik Puber-training weerstand oproepen denk ik.’ (meisje, 16 jaar)

 

Het verhaal van de ontwikkelaar van de training:

In 2006 werkte ik op een dagbehandelinggroep voor jongeren met een autismespectrumstoornis (ASS) van Yulius (het toenmalige RMPI), waar onrust en verwarring heerste en met regelmaat grove, seksueel getinte opmerkingen en grapjes over tafel gingen. Ik merkte dat deze jongeren weinig kennis hadden over de puberteit en seksualiteit en dat ongepast en grensoverschrijdende gedrag van sommige jongeren vooral voort bleek te komen vanuit onwetendheid en nieuwsgierigheid.

Om deze reden ben ik op zoek gegaan naar geschikt voorlichtingsmateriaal over de puberteit, relaties en seksualiteit, voor deze speciale doelgroep. Tijdens deze zoektocht naar geschikt voorlichtingsmateriaal kwam ik een aantal relevante materialen tegen, maar geen methodiek die alle voorlichtingsaspecten van relaties, de puberteit, seksualiteit en grenzen omvatte. Daarom besloot ik om zelf aan de slag te gaan en een individuele training ‘op maat’ te ontwikkelen. Naar aanleiding van hetgeen er speelde op de groep en de vragen die de jongeren hadden, ben ik met de ontwikkeling van de lessen begonnen en is er steeds een nieuwe les ontwikkeld, welke in praktijk werd getest en aangepast. Het was een flinke uitdaging om de lessen autismevriendelijk te maken en het letterlijke of dubbelzinnige taalgebruik wat vaak wordt gebruikt als we over relaties en seksualiteit praten, om te zetten in concrete woorden en zinnen.

In samenwerking met collega’s van de poli Autisme van Yulius, de Yulius Academie en een aantal gemotiveerde en kritische jongeren, is de Ik Puber-training verder aangepast en geprofessionaliseerd en is er een handleiding geschreven voor trainers. De handleiding en bijhorende website (www.ikpuber.nl) waarop de trainers de werkbladen kunnen downloaden zijn eind 2011 gepubliceerd.

In de praktijk bleek al tijdens de ontwikkeling dat er veel vraag is naar de Ik Puber-training en dat de training door de jongeren en hun ouders positief ervaren wordt. Om te kunnen onderzoeken of het volgen van de training ook echt effect heeft op de ontwikkeling en het gedrag van de jongeren, doet de Yulius Academie sinds 2010 onderzoek naar de effectiviteit van de Ik Puber-training. De eerste resultaten hiervan zijn positief en motiveerden ons voor een grootschaliger onderzoek, dat op dit moment wordt uitgevoerd.

Met een dankbaar en tevreden gevoel kijk ik terug op de ontwikkeling van de Ik Puber-training en met minstens zoveel enthousiasme geef ik aan vele jongeren de training. Voor de toekomst wens ik dat nog vele jongeren mogen profiteren van de training en dat op dit moment uitgevoerde wetenschappelijk onderzoek de effecten van de training goed in kaart kan brengen.

Frieda Boudesteijn

Geïnteresseerd in het boek?

Psychoseksuele ontwikkeling bij adolescenten met een autismespectrumstoornis

Ik Puber-training Bestel nu